Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Készüljünk az őszre, télre!

2017.02.16

 

Ilyenkor szeptemberben sokunknak eszünkbe jut, hogyan, miként tudnánk készülni úgy a hideg hónapokra, hogy azokat egészségünk kevésbé érezze meg. Ezért sokak javaslatára próbáljuk meg erősíteni az immunrendszerünket azzal, hogy feltöltjük a vitaminraktárakat, ezzel megalapozhatjuk a betegségek kivédését, illetve könnyebb lefolyását.

 „Táplálékod legyen orvosságod!” mondta Hippokratész, merthogy az immunrendszerünk 70% -a bélrendszerünkben lakik. Tehát amit megeszünk, abból táplálkozik a szervezetünk, ezért törekedjünk az egészséges táplálkozásra, az értékes táplálékok fogyasztására, sok friss, az évszaknak megfelelő zöldséget, gyümölcsöt fogyasszunk, pl. most ősszel céklát, gyökérzöldségeket (zeller, petrezselyem), alma, körte, tök, szőlő, dinnye, télen pedig a savanyú káposzta, annak a leve, citrom, narancs, grépfrút.

A táplálékkiegészítők, vitaminok, immunerősítők szedéséről sem kell lemondani, de tanácsos azok használata előtt kikérni szakember véleményét, főleg gyerekek, illetve olyan felnőttek esetében, akik valamilyen krónikus kezelés alatt állnak, állandó gyógyszert szednek, mert néha az ártalmatlannak tartott készítmények is képesek gyógyszer összeférhetetlenséget okozni.

Még mindig talán első helyen szerepel a C-vitamin, mint szükséglet, mint pedig a pótlás területén, akár gyermek, akár felnőtt estébe. Ezt pedig „túladagolni” sem lehet, mivel a felesleges mennyiség kiürül, de túlzott fogyasztása gyomorpanaszokat (hasmenés, puffadás) okozhat, ilyenkor ajánlatos néhány nap szünetet tartani, majd kisebb dózissal újrakezdeni a szedést. Magas C-vitamin tartalommal rendelkezik a csipkebogyó, a paprika, a paradicsom, a leveles zöldségfélék (pl. káposzta).

Mozogjunk! Sétáljunk, biciklizzünk, ahogy az időjárás is megengedi. A kisgyerekek, babák esetében is fontos a napi rendszeres levegőzés, még ha az idő hideg is, nekik is szükségük van a friss levegőre, természetesen az esős, ködös napokon mellőzzük a sétákat.

Aludjunk eleget! A napi rendszeres 7-8 óra alvás elengedhetetlen a szervezetünknek, ez biztosítja a megfelelő működést számára.

Kerüljük a felesleges stresszt! Nagyon kiüríti az immunrendszer raktárait, ha sokat aggódunk, bánkódunk.

Igyunk sok folyadékot! Ez nemcsak a nyári, meleg hónapokra igaz, hanem ilyenkor, amikor hidegebb az idő, akkor is szükség van a megfelelő folyadékbevitelre, ez legyen tiszta víz, tea, gyümölcslé.

Lassítsunk! Az ősz a megnyugvás, leállás évszaka. Vegyük fel a természet ritmusát, lassítsunk, álljunk meg egy pillanatra, hogy időnk legyen élvezni munkánk gyümölcsét, amit sajnos ebben a pezsgő, rohanó világban hajlamosak vagyunk elfelejteni. Ez is számos betegség okozója lehet.                             

Ha pedig mégis beáll a nemvárt nátha, megfázás, próbálkozhatunk házi készítményekkel, gyógytea, méz, gyömbér, számos esetben ez is elegendő gyógyír bajunkra, de ha néhány nap elteltével a panaszok nem szűnnek, netán szaporodnának, forduljunk orvoshoz. Egészséges telet kívánok!

Kurkó Ágota