Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kálcium pótlás a szervezetben-nagyon fontos!

2012.03.12

 Vegye észre a kalciumhiány jeleit, és cselekedjen a csontritkulás kialakulása előtt!

A szakemberek szerint a szervezet napi kalcium szükséglete 1000 mg.

Ennek ellenére hazánkban 650-700 mg körül alakul a napi átlagos kalciumfogyasztás.

kalciumhiány tünetei kezdetben nem túl határozottak, ám egy kis odafigyeléssel időben észreveheti a bajt, és pótolhatja a hiányzó ásványi anyagot.

Arról se feledkezzen meg, hogy szervezete a kalciumot nem képes elegendő D-vitamin nélkül felhasználni, ehhez pedig napfényre van szüksége!

 

A kalcium szerepe

A kalcium a csontok és a fogazat egyik fontos összetevője, de az alapvető életfunkciókhoz, például a véralvadáshoz vagy az izmok összehúzódásához is szükséges.

A szervezet kalciumállományának nagy része a csontokban és a fogakban raktározódik, így biztosítja ezek szilárd szerkezetét.


A fennmaradó, ehhez képest elenyésző mennyiség a vérben van, mely szerepet játszik a hormonok és a különböző enzimek termelésében.

A kalcium biztosítja továbbá az idegsejtek közötti kommunikációt, a véralvadást, a sebgyógyulást és az izmok összehúzódását. Szintje a vérben állandó: ha csökken, a szükséges kalciuma csontokból pótlódik.

 

Így azonban idővel a sok kalciumelvétel porózussá és törékennyé teszi a csontokat, kialakulhat acsontritkulás. A vizelettel kiürülő kalciumot ezért megfelelő napi kalciumbevitellel kell pótolni.

 

A kalciumhiány tünetei

- izomgörcs.

- csontritkulás.

- fénytelen haj.

- fogszuvasodás.

- töredező körmök.

 

Jellemző hiánybetegségek és tünetek

 

Izomgörcs

A kalcium fontos szerepet játszik az idegrendszer működésében, az ingerület-átvitelben. Érthető tehát, hogy a hiánytünetek között több idegi jellegű is szerepel. Az egyik leggyakoribb az izomgörcs, mely jelentkezhet éjszaka, de leggyakrabban sportolás közben.

 

Szuvas fogak

A könnyen romló fogak sajnos sokszor örökletes okoknak köszönhetőek. Nem biztos azonban, hogy mindent a genetikára kell fognia! Először érdemes végiggondolnia, hogy elegendő kalciumban gazdag táplálékot fogyaszt-e. Ha nem, úgy az egészséges mosoly érdekében pótolja az ásványi anyagot!

 

Csontritkulás

A kalciumhiány nőket érintő legveszélyesebb következménye a csontritkulás. Statisztikai adatok szerint hazánkban 900 ezer embert érint a betegség, minden harmadik menopauzán átesett nő szenved tőle. Ha most csak legyintene, hogy hol van az még, érdemes tisztában lennie vele, hogy körülbelül 35 éves kora után a csontok szerkezetének lebontási folyamatai kerülnek előtérbe. Ekkor már a bélből nem szívódik fel elegendő kalcium, tehát egyáltalán nem mindegy, hogy ezt megelőzően mennyi kalcium került szervezetébe - vagyis honnan indul a lebontás.

 

Töredező körmök és fénytelen haj

Szintén kalciumhiányra utal, ha körmei töredezettek, fénytelenek. Amennyiben fehér foltok is megjelennek rajtuk, valamint a hajátegyre fénytelenebbnek látja, valószínű, hogy hiánybetegség áll a háttérben - a kalcium mellett azonban vashiányra is utalhatnak a tünetek.

 

A legjobb kalciumforrások

A tejtermékek - tej, joghurt vagy sajt - igen gazdagok kalciumban. A zsírszegény tejtermékek valamennyivel kevesebb kalciumot tartalmaznak, mint a zsírosak. A szálkákat is tartalmazó szardínia, valamint a brokkoli és a mandula is nagyon jó, nem tejtermék-eredetű forrás.

Élelmiszerek kalciumtartalma

10 dkg szója – 200 mg.

1 dl zsíros tej – 120 mg.

10 dkg juhtúró – 400 mg.

10 dkg edami sajt – 710 mg.

 

Szükség esetén étrendkiegészítők

A felnőttek számára javasolt napi kalciumbevitel 1000 mg.

Várandós anyáknál, valamint a klimaxot követően ez napi 1200-1500 mg-ra nőhet.

Ha kalcium kiegészítőt szed, érdemes vele egy időben magnéziumot is szednie.

A hatékony felszívódás érdekében mindig étkezés közben vegye be, valamint ossza ketté a táplálékkiegészítő adagot: 600 mg-nál többet ne vegyen be egyszerre.

A kalcium-citrátot vagy -malátot tartalmazó készítmények jobban felszívódnak, mint a kalcium-karbonát.

 

Ne vigye túlzásba!

A kalciumpótlás fontos, de természetesen nem érdemes ész nélkül fogyasztania a táplálékkiegészítőket!

Napi 2500 mg-ig veszélytelen a bevett kalcium adag, ha táplálékkal és kiegészítőkkel egyaránt történik a bevitel.

A kalcium kiegészítők túlzott fogyasztása azonban megakadályozhatja a szervezetben a cink, a vas és a magnézium hasznosulását, valamint vesekövet okozhat. Ha a kalcium-karbonát szedése haspuffadást vagy székrekedést okozna, kalcium-citráttal helyettesítse.

 

(A ckk a Reader's Digest Vitaminok, gyógynövények, ásványi anyagok című könyve segítségével készült.)

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.