Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Olvasásfejlesztés születéstől fogva

2013.09.17

 

 

Bármilyen meglepően hangzik, az olvasásfejlesztés nem az iskolában, sőt még csak nem is az óvodában kezdődik. Ez persze nem a szorosan vett olvasás, azaz írott jelek hangokká, szavakká és szöveggé alakítása, de olyan tanulási folyamat, mely az olvasáshoz és az íráshoz elengedhetetlen.

 

Beszédhiba következtében olvasászavar

Az írás a beszéd papírra vetett formája, éppen ezért szorosan összefügg vele.

Ha a gyermek beszéde hibás, akkor az írás és az olvasás elsajátítása során is komoly nehézségekkel kell majd szembenézni.

 

Mi az a beszéd?

Az emberek többsége minden nehézség nélkül, automatikusan elsajátítja az anyanyelvét, de vannak olyanok, akiknek ez rengeteg munka és küszködés ellenére sem sikerül.

 

Vajon mi okozza ezt?

A beszéd folyamata két lényeges részre bontható:

- a beszéd megértése,

- és a beszéd kivitelezése.

Ahogy a gyermek növekszik, ez a két rész párhuzamosan fejlődik, de a beszéd megértése mindig előrébb tart egy kicsivel. Ez egy ésszerű előny, hiszen a megértés a beszéd kivitelezésének alapja. Éppen ezért az olvasástanulást valójában a beszédmegértés fejlesztésével kell kezdeni.

 

Hallod-e?

A beszédértéshez elsősorban jó hallás szükséges. Ha a kisgyermek nem hall maga körül hangokat, akkor nem próbálja utánozni ezeket , és ő maga sem fog hangokat kiadni. Ahogy az egészséges csecsemő növekszik, sírása, gagyogása, illetve általában hangadása egyre gazdagabbá, változatosabbá válik. Azonban ha a hallással valami gond van, akkor a környezet visszajelzései elmaradnak (pontosabban nem jutnak el a gyermekig), ezért a hangkészlet szegényesebbé válik.

Érdemes erre odafigyelni, és szükség esetén forduljunk szakemberhez, aki meg tudja vizsgálni a gyermek hallását.

 

Mozdulj!

De nem csak jó hallásra, hanem az idegrendszer megfelelő működésére is szükség van.

Ha a gyermek agyának beszédmegértéséért felelős területei nem jól működnek, akkor – bár hallja – nem fogja érteni a beszédet. Éppen ezért a gyerekek beszédfejlesztésében gyakran mozgásterápiát is használnak, mely fejleszti az idegrendszert, így közvetve a beszédet is.

Tudnunk kell, nem csak a terápiás mozgásnak van fejlesztő szerepe. Nagyon sokat segít, ha a gyermek sokat mozog. Járjunk sokat játszótérre, úszni, fürdeni, sétálni, kirándulni, kússzon, másszon minél többet.

Beszélgess!

Nagyon fontos szerepe van annak is, hogy milyen környezet veszi körül a gyermeket.

Ha a gyermek körül nem, vagy csak keveset beszélnek, akkor ugyanúgy nem lesz számára megfelelő minta, mintha a hallásával lenne probléma.

Természetesen a televízió nem pótolja a beszélő környezetet. A beszédtanuláshoz interaktivitás szükséges, tehát az, hogy a környezet reagáljon a gyermek próbálkozásaira. Ha a gyermek visszajelzéseket kap, akkor lassan rájön, hogy hogyan okozhat változásokat a környezetében, hogy mi kell ahhoz, hogy inni kapjon, hogy megetessék, vagy hogyan tudja kifejezni, hogy fél, és biztonságra van szüksége. Ráadásul az élő beszédet cselekedetek, gesztusok, arcjáték, érintések, simogatások is kísérik, melyek mind segítenek a közlés értelmének kitalálásában.

A televíziótól ezt nem kapja meg a gyermek, az csupán egy doboz, mely az előtte ülő kommunikációs próbálkozásaitól, kísérleteitől teljesen függetlenül működik.

 

Mit csinálsz?

Sokat segíthet a gyermeknek, ha mindig beszéddel kísérjük a gyermek körüli tevékenységet, azaz mondjuk el hangosan, éppen mit csinálunk. Például: „Most felvesszük a kabátot.” Vagy: „Megkóstoljuk a főzeléket.” „Megöntözöm a virágot.”

 

Beszélő

Ahogy a beszédértéshez épp fülre van szükség, úgy az érthető beszédhez egészséges beszédszervekre. A száj körüli izomzat a szoptatással fejleszthető. Ha ez valamiért nem megoldható, akkor a kislyukú cumisüveg is segíthet.

 

Jól felvágták a nyelvét!

A gyermeknek szabadon kell tudni mozgatni a nyelvét a szájában. Előfordul, hogy a nyelv le van nőve, ezért bizonyos hangokat, például az r-et nem tudja kiejteni. Ha ez okozza a problémát, akkor azt egy egyszerű és gyors orvosi eljárással fel lehet szabadítani, de bizonyos esetekben tornáztatással is javítható.

Ezek mellett természetesen hibátlan fogsorra, jó légzéstechnikára, és működő hangszalagokra van szükség. Ha a fentiek közül hiányzik valamelyik, vagy akár csak hibásan működik, akkor a beszéd nem megfelelően fejlődik, beszédhibák, majd később írási és olvasási nehézség, diszlexia jelentkezik.

Éppen ezért nagyon fontos a gyermek beszédének fejlesztése. Figyeljünk oda, és ha gyermeke még az óvoda nagycsoportban is hibásan beszél, akkor kérjük logopédus segítségét.

 

 

György Irma

 

Forrás:Varázsbetű

 

Csíkszentdomokos, 2013.szeptember 2.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.