Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Játékos nyelvtanulás a községi könyvtárban

2015.02.16

 

p1011422.jpg

Egy hónapja indítottuk útjára a községi könyvtárban azokat a délutáni foglalkozásainkat, amelyek segítségével előkészítősöktől hetedik osztályig ( 235 gyermek ) mindenki hatalmas energiával, pozitív hozzáállással és jókedvvel próbálja elsajátítani a román nyelvet.

 A program célja az, hogy a gyerekek úgy tanuljanak, úgy ragadjanak rájuk a szavak, mondatok, kifejezések, hogy közben azt észre sem veszik. Ezáltal nem nehézségként és kényszerként fogják fel ezeket az órákat, hanem egyfajta kikapcsolódásként, hiszen itt végre nincsen tanterv, napló, jegyek, felelés és felmérő. Ez pedig megnyugvás számukra, és az elmúlt egy hónap tapasztalatai alapján kijelenthetem, hogy a gyerekek, főleg a nagyobb osztályosok, bátrabban elmondják nehézségeiket, problémáikat, esetleges kérdéseiket, melyek felmerültek az eddigi évek során a román tanulásban.

Már négy hét van a hátunk mögött, ez az idő pedig elégséges volt arra, hogy rájöjjünk, melyek a legfőbb nehézségek, mely dolgokra kell nagyobb hangsúlyt fektetni és mi az, amit nagyon sokat kell gyakorolni. A kicsiknél nagyon könnyű dolgom van, ha kifejezhetem így magam, velük egy élmény minden óra, hiszen ők még csak most ismerkednek ezzel a nyelvvel, lelkesek nagyon és úgy gondolom egy tanár számára ez a legnagyobb segítség. Ha van, kivel dolgozni, ha a gyereket érdekli az illető dolog, a siker biztos. A nagyok esetében már más a helyzet. Ők már tisztában vannak nehézségeikkel, tudják mi az, amit nem tudnak, mi az, amit nem értenek és el is mondják mindezt, így tudom, mi az, amire nagyobb hangsúlyt kell fektetnem. Sajnos a tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan még hetedik osztályban sem tudnak olyan alapvető dolgokat, mint megalkotni helyesen egy hosszabb mondatot, az igéket elragozzák, de ha mondatba kell őket foglalni már nem sikerül a megfelelő igeidő, 

személy és szám használata, ebből következik, hogy olyan alapvető dolgok is nehézséget okoztak, mint a bemutatkozás.

Fontos kihangsúlyoznom, hogy amikor a pályázat íródott, én felépítettem egy tervet, ami szerint dolgozni fogok, de nálam előtérben a gyerekek igényei vannak. A kicsikkel olyan dolgokkal foglalkozunk, ami őket érdekli és amit tudni szeretnének, a nagyokkal meg azzal, ami nem megy, próbálunk javítani a hibákon és rendet tenni. Reméljük idővel ez sikerülni fog, hiszen már az is nagy eredmény lesz, ha ki tudják majd magukat fejezni, bátran, még akkor is, ha hibáznak néha.

Az órák célja kizárólag a román nyelvű kommunikáció javítása, fejlesztése, nem foglalkozunk az iskolai dolgokkal, az ott tanultakkal, a foglalkozások szabadok, és függetlenek, a szabályokat közösen hozzuk a gyerekekkel.

Egyáltalán nem könnyű ilyen sok gyerekkel együtt dolgozni, de tudva, hogy a fizetség egyedül a gyerekek fejlődésében rejlik, igyekszek mindent megtenni, hogy az eredmény, amit majd a program végén felmutatunk, szemmel látható legyen, a sok munkának pedig meglegyen a gyümölcse.

Köszönetet mondunk a Fundatia Mereu Aproape alapítványnak.

Román Szidónia