Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


HOGYAN KÉSLELTESSÜK AZ ÓVODÁS GYERMEK IGÉNYEIT, VÁGYAIT

2015.05.06

 Korunk gyermeke éppen olyan játékos, érdeklődő, mindenre kíváncsi, mint, amilyenek, a gyerekek régen voltak, s mint amilyenek lesznek az elkövetkező időszakban is. A különbség az, hogy a sok információáradat, amivel napjainkban számolnunk kell, a kisgyermeket igen korán eléri, ezt figyelembe kell venni az óvodás korú gyermekek nevelésében. Ezért a gyermek igényei, vágyai egyre nőnek, a látott, hallott információkat nem mindig helyesen dolgozza fel, érti meg, és ezért kér, követel a szülőtől. (reklámozott játékok, több rajzfilm egymás után stb..)  Sokszor szembesülünk azzal a magatartással, amikor a gyermek így nyilvánul meg: „akarom, most azt akarom”! Ilyenkor egy kicsit lemerevedik a szülő, a pedagógus, látva a gyermek akaratát – de ez, nem is akarat, hanem” valami” utáni vágy, amit azonnal  szeretne magának,ez lehet egy játék, amit a látott az üzletben, kirakatban, vagy édesség  stb….      

Nehéz meggyőzni a gyermeket csak puszta magyarázattal, jó taktikát kell választani, ami hatásos és később is alkalmazni lehet. Pl. Lehetőséget adunk a gyermeknek, hogy választhat, vagy most kap egy kicsi olcsó játékot, vagy később születésnapra, Mikulásra, Karácsonyra stb.. megkapja a kívánt játékot, amit annyira szeretne. Itt két típusú gyereket figyelhetünk meg :- azt, aki bármilyet elfogad csak azért, hogy azonnal megkapja, - vagy olyat, aki elgondolkodik, és azt mondja” jó megvárom a születésnapomat”, stb…vagy kaphatsz édességet, de csak ebéd után eheted meg. Az óvodás gyermeknél is lehet kezelni, késleltetni a gyermek vágyait, fontos a kitartás, türelem, következetesség, az értelmes indoklás.  Óvodáskorban már meg tudja várni az asztalnál, amíg a társai is leülnek. Megérti, hogy haza kell menni a játszótérről, mert édesanyának fontos dolga van, majd máskor többet maradnak. A gyermekek nem felejtenek, ezért amit megígértünk, azt tartsuk be. Ahol több gyermek van a családban, ez már nem probléma, megérti, hogy amíg a testvére alszik,  vagy tanul addig ő csendbe kell, játszódjon. Óvodás korban már képes egy számára kellemes játéktevékenységet felváltani egy kötöttebb feladatra, tudja késleltetni azt a vágyát, igényét, amitől elvontuk, hogy később folytatja játékát, mert a játék bármilyen formája fontos öröm és fejlődési forrás.  Itt említhetjük meg, a gyermek játékszer igényét is.

 Néha ünnepek előtt feltesszük a kérdést milyen játékot vegyek? „már annyi játéka van, nem férek tőle.”Minden gyermek más és más egy külön kis világ, és ezért minden gyermek mást és mást igényel a játékszereknél is. Ha ismerjük jól a gyermekünket, akkor „személyre szabott” játékszert tudunk választani neki vagy hatni rá ( ha együtt vásárolunk),hogy olyat vegyünk, ami örömet ad, hosszú tartós, elmélyült, játékélményt biztosít a gyermeknek, ami kellően változatos és izgalmas, ekkor mondja a gyermek „ olyan jót játszódtam”.

Valljuk be, ismerjük el, hogy sokszor csalódunk, amikor egy drága játékot vásárolunk és a gyermek, megnézi, majd félreteszi és egy egyszerű jelentéktelennek ( a mi szemünkben)tűnő játékkal jobban eljátszik, amellyel kifejezheti önmagát, vagy fantáziáját, a lelke mélyén megbúvó érzelmeit, gondjait és konfliktusait. Ha már ismerjük a gyermek igényeit, vágyait és tudjuk mi áll közel a szívéhez, életkori és egyéni sajátosságaihoz akkor induljunk el játékszert keresni. Megtörtént már, hogy csalódtunk a kiválóan „cuccosan” becsomagolt játékban, és a kibontás után derült ki, hogy gyenge minőség, ócska.

A gyermek értékeli a játékszert azzal, hogy mennyi ideig játszik vele, és így megtudhatjuk jól választottunk-e.  Nehéz eldönteni mikor cselekszünk jól, vagy rosszul, de egy biztos a játék és a játékszer mindig fontos helyet foglal el az óvodás gyermek életében.

MIKLÓS ANNA