Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az előkészítő osztály az alapozás időszaka

2014.11.14

„Ereszkedj olyan alacsonyra a skálán, amennyire csak szükséges a megértés biztosítás érdekében, de emelkedj olyan magasra,amennyire csak tudsz, a leghatásosabb tanulás érdekében.” - Edgar Dale-

Az előkészítő osztályban olyan mélyre kell ereszkedni, amennyire szükséges, hogy fel tudjuk emelni tanítványainkat abba a magasságba, ahová a törvényalkotók, tantervírók, és elméleti szakemberek tették a mércét.

Ezekben az osztályokban ajánlott alapvető stratégia a projektoktatás módszere, amely a leghatékonyabban hozzásegít a tantervek célkitűzéseinek megvalósításához.

Az előkészítő osztályba lépő gyerek sokat kérdez, mert minden érdekli, örömmel fedezi fel a körülötte lévő világot. Ezt a természetes kíváncsiságot igyekszünk kielégíteni ebben az időszakban, amely az alapozás időszaka, melynek a fő célja a fogalmak alapos, megbízható kialakítása. A korai nevelés során fontos a játék általi tanulás. A gyermek mozgásigénye, konkrét gondolkodása megköveteli a cselekedtetést. A változatos, kooperatív, tanítási-tanulási módszerek által igyekszünk, hogy a tanulók érzelmi és értelmi fejlesztése szinkronban legyen egymással. Meggyőződésünk, hogy az a maradandóbb, ami a tanulóknak érzelmi, akarati és közösségi fejlődést is hoz, hiszen erre lehet majd építeni bármilyen kognitív megoldást igénylő feladatot. Célunk, egymásra odafigyelő, nyitott szívű közösséget kialakítani, amelyben a gyerekek egymás iránt segítőkészek és szeretetteljesek.

„Az oktatás nem arról szól, hogy megtöltünk egy csöbröt, hanem arról, hogy meggyújtunk egy tüzet.”  -William B. Yeats-

Számomra az előkészítő osztályban talán ez a legszebb feladat, kihívás, a „tűzgyújtás”. Ebben a korban a gyerekek nagyon fogékonyak és lelkesek minden új iránt, amely számomra is nagy élmény, mert szerintem „mindig lobog a kíváncsiság tüze”. A hat éves gyerekekre pozitívan hat az a tudat, hogy ők már iskolások Odaadóan végzik a rájuk háruló feladatokat, és nagy élmény önfeledten játszani velük. Mivel óriási a játékigényük, több játékra lenne szükségünk az iskolában. A szülők segítségével sikerült egy pár kirakós játékot begyűjteni, de ez nem elég ahhoz, hogy minden gyerek egyszerre játszhasson. Elégedett vagyok a szülők hozzáállásával, ugyanis a segítségükkel sikerült, hogy mindenik tanuló a követelményeknek megfelelő felszereléssel tanulhasson már az első naptól. Megtartottuk az első szülőértekezletünket, amely alkalmával oktató-nevelő téma keretében megbeszéltük a szülőkkel azokat a feladatokat, amelyek a szülőkre, illetve a tanulókra hárulnak ebben az időszakban. Kihangsúlyoztuk a szeretetteljes nevelés fontosságát, amelyet az alábbi idézet foglal össze:

„ Ha elölről kezdhetném a gyermeknevelést, fenyegetés helyett festegetésre használnám a kezemet. Példázódás helyett példát mutatnék. Nem siettetném a gyereket, hanem hozzá sietnék. Nem a nagy okost játszanám, hanem okosan játszanék. Komolykodás helyett, komolyan venném a vidámságot. Kirándulnék, sárkányt eregetnék, réten kószálnék, bámulnám a csillagokat. A civakodás helyett a babusgatásra összpontosítanék. Nem erőszakoskodnék a gyerekkel, hanem a lelkét erősíteném. Előbb az önbizalmát építeném, azután a házamat. Kevesebbet beszélnék a hatalom szeretetéről, és többet a szeretet hatalmáról.”  -Diane Loomans-

Alig másfél hónap alatt sokat fejlődtek a gyerekek, jókedvvel jönnek iskolába, az osztálytársak között barátokra találtak. Arra törekednek, hogy minél több „mosolygót” gyűjtsenek az üzenő füzetükbe. Ez is azt bizonyítja, hogy otthon a szülők pozitívan reagálnak  gyerekeik sikerére.

Ehhez a lelkiismeretes munkához kívánok a szülőknek kitartást, türelmet a gyerekek haladása érdekében.

Bíró Anna-Veronika