Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


AZ SMS-NYELV HATÁSA AZ ISKOLAI DOLGOZATOKRA

2009.02.10
„Ha tanár lennék, és valaki azt írná egy dolgozatban, hogy „vok”, akkor nem is olvasnám tovább, ráírnám a négyest.” – olvasom az egyik internetes fórumon. Hát akkor bizony osztogathatnánk a négyeseket, ugyanis a diákok már nemcsak az egymás közötti csevegésben, hanem az iskolai dolgozatokban is használják az úgynevezett sms-nyelvet. Véleményem szerint nem a büntetés a fő feladatunk most, hanem sokkal inkább az, hogy tudatosítsuk fiataljainkban, hogy az sms-nyelv használata önmagában nem rossz, megfelelő környezetben teljesen természetes, divatos, megkönnyíti az információközlést, a gond abból származhat, ha valaki nem ismeri a határokat, vagyis nem tudja, hogy a mindegy nem mindig írható mind1-nek.
Az sms-nyelv fejlődését nem lehet megállítani, a fiatalok kreatívitásának köszönhetően szinte hetente születnek új megoldások. Ez a nyelv önmagában humoros, divatos, takarékos, gyorsabban lehet gondolatot váltani vele. De ha túlságosan elterjed, rombolhatja anyanyelvünket, és tapasztalatom szerint újfajta helyesírási problémákkal kell szembesülnünk.
A tanulók nagyon sok időt töltenek „mobilozással” és számítógép előtt. Naponta több sms-t, e-mailt, messenger/skype-üzenetet küldenek el. Elhagyják a nagy kezdőbetűt, ékezeteket és mondatvégi írásjeleket, rövidítenek (h=hogy, vok/vaok/wok=vagyok, +=meg, sztem=szerintem, naon=nagyon, mien=milyen, ck=csak, nemtom=nem tudom, mek/meek=megyek, hv?=hogy vagy? I=nagyi, telo=telefon), kiejtés szerint írják le a szavakat (jáccik, teccik, eccer, ucca, maraggy, lécci), számokat írnak egy-egy szótag helyett (mind1, mond6, 1eztet, 1ik, 4zet, 5let, 7en, 1/2-kor), nem tesznek különbséget a j és az ly között, idegen szavakat kevernek magyar szavakkal (jo8=jó éjt/eight), a ksz és az sz helyett x-et írnak (igyexem, emléxem, lefexem, haraxom, roxul, vixa, puxi, xomorkodok), furcsa mondatokat/félmondatokat alkotnak (naon álmi vaok=Nagyon álmos vagyok, mien kari ajit kaptál?=milyen karácsonyi ajándékot kaptál?, Aszonta2korOtLeszDeNJotL=Azt mondta, hogy 2-kor ott lesz, de nem jött el.)
Ezeknek a divatos rövidítéseknek a túlzott használata megnehezíti a kommunikációt, értelemzavaró lehet, félreértelmezésre ad okot, sőt néha még nevetségessé is válhat az, aki írja vagy mondja. Engem minősít az, ahogyan írok és beszélek.
Egyesek annyira megszokják ezt a stílust, hogy nem veszik észre, ha az iskolában is így írnak: pl. lépten-nyomon rövidítnek, nem teszik ki az ékezeteket, pedig a dolgozatban főként a magyartanár nem tudja tolerálni az ékezetek hiányát. Olyan diákok is akadnak, akik egyszerűen lezserségből írnak sms-nyelven az iskolában. Azonban számomra megnyugtató, hogy diákjaink nagy részének (még) nem jelent problémát a kétféle írásmód, meg tudják különböztetni az sms-nyelvet és a helyes nyelvhasználatot.
Ennek az újszerű, divatos nyelvnek a nem tudatos használata tovább rombolja a helyesírást (ami amúgy is sokaknak gondot okoz), még lomposabbá teszi a stílust, tovább pusztítja a mai kor emberének amúgy is megcsappant szókincsét.
A szavak egyszerűsödése világjelenség. Tudomásul kell vennünk, hogy a diákok ma így kommunikálnak egymással, de a dolgozatokban ezek súlyos nyelvi hibák. Úgy vélem, hogy nekünk felnőtteknek is kell ismernünk ezeket, hogy meg tudjuk fejteni dolgozataikat, nekünk írt üzeneteiket. Míg a helyesírási szabályokra több éven át tanítjuk őket, addig az sms- és e-mail-nyelv elsajátítása megy nélkülünk is.
GIDRÓ MELINDA
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Domokos

(Gy.I., 2009.02.15 10:56)

"Engem minősít az, ahogyan írok és beszélek."A "Forum" topikjainak helytelensége, igénytelensége minősíthetetlen.Akinek, viszont fontos az igényesség, azt kioktatják. Elkeserítő,hogy mennyire elcsúsztak az értékek(értékrendek).Már remény sincs, hogy megfordítható lehetne a folyamat. Sajnos,"a lejtőn nincs megállás".